Cermaq, Posten og “Oljefondet” vant Farmandprisen

Oslo, 14. september 2011: Cermaq, Posten Norge og NBIM gikk til topps i de tre hovedklassene Børs, Ikke-børs og Offentlig da Farmandprisen ble delt ut onsdag kveld. I tillegg vant DNO kategorien Ide & design, mens Posten Norge ble kveldens store vinner ved også å gå til topps i kategorien Beste årsrapport på nett.

Farmandprisen ble delt ut for 57. gang. Alle deltakere kan delta i en av de tre hovedklassene, samt i kategoriene Beste årsrapport på nett og Ide & design.

Økt samfunnsansvar
Ifølge juryen blir de beste deltakerne i klassene Børs og Ikke-børs stadig flinkere til å informere om sitt samfunnsansvar – i tillegg satser flere på årsrapporter hvor papir- og nettversjonen utfyller hverandre. Vinnerne Cermaq (Børs) og Posten Norge (Ikke-børs) gjør det etter juryens mening svært godt på alle de evaluerte områdene.

Juryen i Offentlige virksomheter mener den håndverksmessige utførelsen av årsrapportene er hevet ytterligere ett hakk i årets konkurranse. Vinneren NBIM (“Oljefondet”) går til topps med ”en knallsterk årsrapport hvor spesielt den analytiske informasjonen er av svært høy kvalitet”.

Posten imponerer
Årsrapportene på nett blir etter juryens mening stadig bedre og mer brukervennlige, selv om det fortsatt er betydelig avstand mellom topp og bunn. Juryen skriver om Posten Norges vinnerrapport; ” Posten viser med denne nettrapporten at de virkelig har noe å fortelle – og lykkes like godt med å bære frem budskap – som pakker og brev!”

Ifølge juryen i Idé & design er det generelle nivået i årets konkurranse meget høyt og de beste deltakerne er i tillegg gode historiefortellere.

Vinnerne og de nominerte i Farmandprisen 2011 ble:

Børs

  1. Cermaq ASA
  2. AF Gruppen ASA
  3. DnB NOR
  4. SAS (nominert)
  5. Yara International (nominert)

Ikke-børs

  1. Posten Norge
  2. Den Norske Turistforening
  3. DNV
  4. Kreftforeningen (nominert)
  5. Tine SA (nominert)

Offentlig

  1. Norges Bank Investment management (NBIM)
  2. Sandnes kommune
  3. Folketrygdfondet
  4. Statnett SF (nominert)
  5. Norges Bank (nominert)
  6. Forsvarets Forsknings-institutt (nominert)

Ide & design

  1. DNO International
  2. Statnett SF
  3. NorgesGruppen ASA
  4. Yara International
  5. Rom Eiendom AS

Internett

  1. Posten Norge
  2. Statoil ASA
  3. Hafslund ASA
  4. BKK
  5. Rieber & Søn


Juryen sier dette om vinnerne:

Børsnoterte selskaper – Gull til Cermaq
Juryen sier: Havbruksgiganten leverer en knallsterk rapport som gjør det godt på alle evaluerte områder. Nøkkeltallene holder et meget høyt nivå – juryen lar i tillegg seg imponere av den gjennomgående sammenlikningen mellom konkrete mål og måloppnåelse. Rapporten får også toppscore på struktur og utforming. Bruken av tabeller og grafiske fremstillinger er tilnærmet eksemplarisk og bidrar til å gjøre rapporten enda mer nyttig og leservennlig.

Ikke-børs – Gull til Posten Norge
Juryen sier: Dette er en meget god rapport som innledes med en glimrende presentasjon av virksomheten. Styrets beretning holder også et meget høyt nivå – juryen fremhever spesielt presentasjonen av konsernstrukturen hvor det informeres om hvilke oppgaver som finner sted på hvilket nivå. Ros også for meget god informasjon om samfunnsansvar, miljø og etikk, samt et tydelig og presist språk.

Offentlig virksomhet – Gull til NBIM (Norges Bank Investment Management)
Juryen sier: Hele Norges “oljefond” leverer også i år en knallsterk rapport med analytisk informasjon av toppklasse. En klart definert målsetting og strategi tydeliggjør NBIMs overordnede oppgave. Ros også for at fondets bidrag og innvirkning på finanspolitikken blir redegjort for på en lettfattelig måte. Notene er som vanlig svært detaljerte og utfyllende. Bruken av grafer og tabeller gjør det i tillegg lett for leseren å tolke trender og utvikling.

Beste Ide & design – Gull til DNO International
Juryen sier: Oljeselskapet leverer igjen en helstøpt rapport hvor det lekes med kontraster i visuelle uttrykk innenfor en stram ramme. Dette er proffe historier skrevet av proffe journalister – som så er visualisert av proffe fotografer og designere! Juryen elsker blandingen av røff stil og romantikk – her hadde Clint Eastwood følt seg på hjemmebane! Dette er historiefortelling på et høyt nivå, og DNO viser gjennom å rendyrke sin særegne stil at de er tro mot sitt visuelle konsept.

Beste årsrapport på nett – Gull til Posten Norge
Juryen sier: Dette er en bunnsolid, elegant og brukervennlig rapport som fremstår som gjennomarbeidet ned til minste detalj. Den glimrende åpningssiden gjør det lett å få oversikt – og nøkkeltall og finansiell informasjon presenteres på en meget bra måte. Posten viser med denne nettsiden at de virkelig har noe å fortelle – og nå er like flinke til å bære frem budskap – som pakker og brev!


Videoer fra Farmandprisen Beste Årsrapport 2011
Her er videoene fra utdelingen Farmandprisen Beste Årsrapport 2011.

Farmandprisen Beste Årsrapport 2011 Intro

Farmandprisen Beste Årsrapport 2011 Børs

Farmandprisen Beste Årsrapport 2011 Ikke børs

Farmandprisen Beste Årsrapport 2011 Offentlige

Farmandprisen Beste Årsrapport 2011 Ide & Design

Farmandprisen Beste Årsrapport 2011 Internett

3 kommentarer   |   Postet i Uncategorized september 14, 2011

3 Trackbacks / Pingbacks til dette innlegget